×
2

ДПФ

Какво е ДПФ и защо е важен филтърът за твърди частици?

03.4.2023

Ако имате  автомобил, вероятно сте чували за ДПФ или филтър за твърди частици. ДПФ (дизелов филтър за твърди частици) е устройство, което се монтира в изпускателната система на автомобилите и има за цел да намали количеството на твърдите частици (сажди), които се изхвърлят в атмосферата. Саждите са микроскопични частици, които могат да причинят редица здравословни проблеми, като астма, рак на белия дроб и сърдечно-съдови заболявания. Затова е важно да поддържате ДПФ-а в добро състояние.

 

Филтърът за твърди частици работи на принципа на катализатора, като пропуска газовете през пореста структура, която задържа твърдите частици. С времето обаче филтърът се запълва с такива частици и трябва да бъде почистен или регенериран. Регенерацията на ДПФ може да бъде пасивна или активна. Пасивната регенерация се случва автоматично, когато температурата на изпускателните газове достигне около 600 градуса Целзий. Тогава саждите започват да изгарят и да се превръщат в безвреден водороден оксид и въглероден диоксид. За да се случва пасивната регенерация, обаче, трябва да карате автомобила при по-високи скорости и обороти за по-дълго време, например по магистрали или планински пътища. Активната регенерация се случва, когато компютърът на автомобила засече, че ДПФ е запушен до определена степен. Тогава компютърът управлява работата на двигателя така, че да увеличи температурата на изпускателните газове и да инжектира допълнително гориво в изпускателната система. Това подпомага изгарянето на саждите и почистването на ДПФ-а. Активната регенерация може да стане и при градско шофиране, но трябва да позволите на процеса да завърши, като не спирате или изключвате двигателя.

 

За да функционира правилно ДПФ, е необходимо да се спазват някои условия, като например:

  • Да се избягва честото каране на кратки разстояния или при ниски обороти на двигателя, тъй като това не позволява достатъчно нагряване на филтъра и регенерацията му.
  • Да се използва качествено дизелово гориво и масло, които не съдържат прекалено много сяра и други примеси, които увеличават образуването на твърди частици.
  • Да се следят индикаторите на бордовия компютър, които показват състоянието на ДПФ и необходимостта от регенерация. Ако светне предупредителната лампа за ДПФ, трябва да се продължи шофирането при повишени обороти на двигателя (около 2500-3000 об/мин) за около 20-30 минути или до изгасване на индикатора. Ако това не помогне или ако светне червената индикация за ДПФ, трябва да се потърси сервизно обслужване.
  • Да се избягва модификацията или премахването на ДПФ, тъй като това е незаконно и може да доведе до глоби, загуба на гаранцията или повреда на двигателя.